Projectbeheersing geeft je handvatten voor de sturing van een project en draagt daardoor bij aan het succesvol behalen van resultaten. In deze cursus wordt stilgestaan bij alle aspecten en toepassingsmogelijkheden van integrale projectbeheersing zoals planning, raming, risico’s, scope, kwaliteit en het vastleggen en ontsluiten van informatie.
Een belangrijke uitdaging voor projectbeheersing is het overzicht houden op al deze aspecten en het borgen van de onderlinge samenhang. Integraal en risicogestuurd denken en handelen is één van de randvoorwaarden om projectbeheersing succesvol te laten zijn.
Tijdens de cursus leer je methoden om projectbeheersing in te richten in de eigen organisatie en ontwikkel je je vaardigheden als projectbeheerser. De manager projectbeheersing fungeert namelijk als spil in het web: hij zorgt dat stuurinformatie wordt genereerd, geanalyseerd en verwerkt tot bruikbare stuur- en beslisinformatie.
Tijdens deze cursus:
De training is zo opgezet dat er een goede balans is tussen theorie en praktijk. Vooraf moeten de deelnemers onze Peilstok Projectbeheersing© invullen. Dit is een tool om te bepalen in hoeverre essentiële aspecten van projectbeheersing op orde zijn. De uitkomsten hiervan worden gebruikt als input voor de training, zodat de eigen ervaring van de deelnemers wordt gekoppeld aan de theorie.
(beginnend) Managers Projectbeheersing, projectbeheersers en projectleden die invulling (gaan) geven aan projectbeheersing. Bedoeld voor de gehele keten van aannemers, ingenieursbureaus, opdrachtgevers en overheden in de bouw en infrastructuur.
Cursusleider(s): | Dhr. Ir. A.H.H.J. van den Berg (Praeceptum) |
Cursusdata: | 23, 24 maart en 3 en 4 april 2023 (vol) |
Dagindeling: | dagcursus |
Locatie: | Mercure hotel Amersfoort |
Prijs: |
€ 1.815,00 excl. btw
Prijs is inclusief alle materialen en catering |
Roosterinformatie: | 4 dagen |
Opsturen Peilstok Projectbeheersing naar deelnemers
Nataly Lie-Kwie, PAOTM
Invullen van Peilstok Projectbeheersing
Deelnemers
Ontvangst, inloop en introductie op de cursus
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Kennismaken & inventariseren leerdoelen deelnemers. In dit onderdeel wordt kort ingegaan op de opzet van de training, de ervaringen en verwachtingen van de deelnemers.
Achtergrond en noodzaak van en visie op projectbeheersing
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Ingegaan wordt op de achtergrond en de noodzaak en het waarom van projectbeheersing.
Visie op projectbeheersing
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Ingegaan wordt op de visie en opbouw van projectbeheersing.
Inrichten van PB; meten van de stand van zaken (Peilstok)
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Wat is succesvolle projectbeheersing en hoe meet je dat. Ingegaan wordt op een instrument om de stand van zaken ten aanzien van projectbeheersing in kaart te brengen. Met de deelnemers wordt een oefening gedaan waarbij zij zelf voor hun project de stand van zaken inzichtelijk maken.
Projectmatig werken
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, I. (Iljan) van Hardevelt, Twynstra Gudde
Hoe ziet de projectmanager de rol van de MPB
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, I. (Iljan) van Hardevelt, Twynstra Gudde
Scopemanagement, gevolgd door oefening
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Ingegaan wordt op de essentie scopemanagement. Wat is het? Hoe kun je het inrichten. Hoe houd je overzicht? Hoe houdt je grip op scopewijzigingen?
Reflectie op Peilstok en Afsluiting
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Ontvangst, inloop en inleiding op de dag
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Korte terugblik op de eerste dag en doorlopen van het programma van dag 2
Planningsmanagement, gevolgd door oefening
A. (Ad) Peters, Appma
Een toelichting wordt gegeven op planningsmanagement. Wat is nodig in het kader van projectbeheersing. Hoe (laten) opzetten van een planning, op welke wijze gebruiken, kwalitatief of kwantitatief? Waar loop je tegen aan? Wat is lastig? Er wordt geoefend met het beoordelen van een planning
Kostenramingen, gevolgd door oefening
D. (Diederik) Zuiderwijk, Kodos
Stilgestaan en geoefend wordt bij het beoordelen van ramingen en kostennotities. Wat is een goede raming, aan welke eisen moet deze voldoen en waar moet je rekening mee houden, wat zijn tips?
Financieel management
D. (Diederik) Zuiderwijk, Kodos
Reflectie op Peilstok en Afsluiting
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Ontvangst, inloop en inleiding op de dag
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Risicomanagement, gevolgd door oefening
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Ingegaan wordt op de essenties van risicomanagement. Hoe risico’s in kaart brengen, prioriteren, beheersmaatregelen inventariseren? Rapporteren over risico’s komt eveneens aan de orde. Theorie wordt in dit onderdeel afgewisseld met een case.
Uitvoeren van een risicoanalyse
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Informatiemanagement, gevolgd door praktijkvoorbeelden
J. (José) Jongeling, Doxis
Dit onderdeel geeft inzicht in de wijze waarop informatie kan worden vastgelegd. Welke systemen zijn beschikbaar? Wat zijn de wettelijke vereisten, WOB verzoeken, etc.
Kwaliteitsmanagement
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Er wordt ingegaan op waarom kwaliteitsmanagement nodig is en hoe dit ingericht kan worden. Hoe stel je processen op en hoe toets je de processen? Daarnaast wordt een kleine oefening hiermee gedaan.
Reflectie op Peilstok en Afsluiting
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Ontvangst, inloop en inleiding op de dag
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Organisatie- en capaciteitsmanagement
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum
Ingegaan wordt op hoe een project te organiseren en inzichtelijk te maken en hebben wat de governance, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn van allen die bij het project zijn betrokken en benodigd.
Verantwoording en rapportages, gevolgd door oefening
Drs. L. (Liesbeth) Beneder, TwynstraGudde
Stilgestaan wordt bij hoe er gerapporteerd kan worden. Waaraan moet een goede rapportage voldoen? Welk gremium vraagt om welke informatie?
Integraliteit van projectbeheersing
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Er wordt inzicht gegeven hoe alle aspecten van projectbeheersing aan elkaar gelinkt zijn en hoe deze aan elkaar verbonden kunnen worden om te komen tot integrale projectbeheersing
Rollen en vaardigheden van de projectbeheerser
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Een toelichting wordt gegeven op de rollen, vaardigheden en verantwoordelijkheden van de projectbeheerser en hoe je dit zou kunnen organiseren.
In gesprek met een manager projectbeheersing: Praktijkverhaal van een gastspreker
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde, Gastspreker – Hermen Breunissen
Delen van ervaringen: interactief verhaal van een manager projectbeheersing.
Nabespreking
Ir. A.H.H.J. (Bart) van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Ophalen wat geleerd is over de rol van de manager projectbeheersing.
Verbetervoornemens, evaluatie en afsluiting
Ir. A.H.H.J. van den Berg, Praeceptum, K. (Kevin) van Vulpen, TwynstraGudde
Er wordt teruggepakt op de oefening Peilstok uit dag 1 en met de deelnemers gekeken welke quick wins er zijn voor hun projecten en welke goede voornemens er nu na de cursus kunnen worden opgesteld om projectbeheersing in hun project te verbeteren.
“Hoog tempo, wel voldoende interactiviteit, volgbaar en nuttig.”Anne de Zoeten (Royal HaskoningDHV)
“Zeer leerzaam, intensief.”Roland Slangen (Gemeente Roermond)
“Breed in disciplines en dat bondig in tijd. Door de vele verschillende disciplines veel nieuwe en verschillende inzichten.”Cursist werkzaam bij een adviesbureau
“Goed, aandacht voor interactie/de persoon die de cursus volgt. Goed tempo (inhoud/praktijk in balans).”Cursist werkzaam bij een aannemer
“Behandelt bouw GROTIKS, vlotte cursus, actuele sprekers, lekker interactief. Doen!”Gert-Jan van den Brink (DNV Netherlands B.V.)
“Prettige uitleg met praktische voorbeelden en ook met name een fijne diversiteit in de groep.”Yarn van Bentum (incompany deelnemer Sweco)
“Waardevolle inzichten in projectbeheersing voor een niet-projectbeheerser.”Merlijn van Beurden (incompany deelnemer Sweco Nederland BV)
“Prettig. Professionele cursusleiders. Fijn dat er veel ruimte is voor interactie.”Nick Montenij (incompany deelnemer Sweco Nederland BV)
“Prettige cursus, konden open gesprekken met elkaar voeren”Flip Peek (incompany deelnemer Sweco Nederland B.V.)