In deze cursus benaderen we de problematiek van vermoeiing, ook wel metaalmoeheid of fatigue, vanuit het ontstaan van scheuren (safe-life). Met scheurgroeiberekeningen bepaal je de restlevensduur en reststerkte van een gescheurde constructie (fail-safe, breukmechanica).
Vermoeiing van een constructie is het gevolg van wisselende bedrijfsbelastingen. Veel factoren hebben invloed op de weerstand tegen metaalmoeheid, zoals de kwaliteit van materiaal, de constructieve vormgeving, de gebruikte productiemethoden, de omgeving en het gebruik.
Vermoeiingsbreuken kunnen grote menselijke, materiële en financiële schade veroorzaken. Scheuren ontstaan op microscopisch kleine schaal vanuit discontinuïteiten of vormveranderingen in de constructie. Ze groeien in het begin langzaam. Als ze zichtbaar worden is soms al de helft van de levensduur verbruikt; we zien ze vaak pas als de constructie heeft gefaald.
Na afloop van deze cursus:
Ingenieurs die zich bezig houden met ontwerp, engineering, productie, beproeving, reparatie, onderhoud of inspectie van constructies, en die werkzaam zijn in sectoren waar zwaar en wisselend belaste constructies voorkomen, zoals in de luchtvaart, de machinebouw, en in de maritieme ( offshore) en civiele sector.
Kennis van materiaalkunde en technische mechanica is wenselijk. Ervaring met engineering, constructieve vormgeving, productiemogelijkheden en materiaaltechnologie geeft een goede basis voor de cursus, maar is niet noodzakelijk.
Interesse in aanpalende cursussen? Kijk ook eens naar de cursussen Leven met scheurtjes in constructies - praktische breukmechanica, Lichtgewicht construeren voor ontwerpers, Risicogestuurd beheer en onderhoud van infrastructuur, Risicoanalyse in de civiele techniek en Beoordeling constructieve veiligheid bij verbouwen en afkeuren van bestaande constructies.
Lees ook het artikel uit het FD (Financeel Dagblad) met docent René Alderliesten, TU Delft Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (alleen te lezen voor FD-abonnees).
Cursusleider(s): | Dhr. Ir. J.J. Homan (Fatec Engineering), Dhr. Ir. H.T.M. van Lipzig |
Cursusdata: | 7, 8, 14, 15, 21, 22 november 2023 |
Dagindeling: | 9:30 - 17:30 |
Locatie: | BCN Eindhoven |
Prijs: | € 3.695,00 excl. btw |
Studiepunten: |
24 (Kenniseenheden Constructeursregister) |
Dag 1 - 7 november 2023
Dag 2 - 8 november 2023
Dag 3 - 14 november 2023
“Zeer professioneel. Technisch inhoudelijk diepgaand. Jammer dat er na afloop geen examen is.”Ostar Joostensz (RWS Grote Projecten en Onderhoud)
“Bijzonder interessant en intensief. Docenten hebben enorme expertise en wisten deze enthousiast over te brengen.”Willemijn Bourgeois-Schipper (Krohne Altometer)
“Erg interessant en leerzaam. Het geeft een goed overzicht over het herkennen en aanpakken van problemen rondom vermoeiing van constructies.”J.C. Gonzalez Pelayo (Krohne Altometer)
“Zeer leerzame cursus waarbij verscheidene aspecten van vermoeiing naar voren komen.”Wilbert de Kluijver (NEMAG BV)
“Compleet overzicht van het onderwerp met relevante en interessante cases en presentators.”Pim Goedhart (Sulzer Turbo Services Venlo B.V.)
“Ik vond het een goede opfrissing met nieuwe aspecten o.a. de breukmechanica en de toepassing van FEA-programma’s.”Leo van Gorp (Willems)
“De cursus is als heel inhoudelijk ervaren. Duidelijke uitleg qua theorie. Wij kunnen deze kennis gebruiken voor de inbreng op Wind op Zee.”Martin Taams (Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied)
“Zeer compleet, omvangrijk en pittig. Van overtuigd goed bijgeschoold te zijn op het gebied van vermoeiing.”Tonnie Brandt (Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied)
“Goede diepgang met docenten die de materie meester zijn en goed kunnen overbrengen. Goede inbreng van gastdocenten!”Arno Poels (Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs BV)
“Zeer informatief, uitstekende theoretische uitleg met goede verhouding van praktische details.”Rob Soetekouw (HaskoningDHV Nederland BV)
“Goede diepgang, logische volgorde op goed niveau. Gastsprekers zeer goed. Zeer positief ervaren. Leermethode met huiswerkopgaven zeer effectief.”Simone de Rijke (Antea Group)
“Zeer leerzaam. De cursus biedt een goed theoretisch kader voor ontwerpen en controle van vermoeiing.”Arjen van Dalfsen (Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs BV)