Cursus

Nieuw verkeersbelastingmodel voor bruggen

Leer meer over de achtergronden en toepassingen

Rotterdam ontwikkelde samen met TNO een nieuw verkeersbelastingmodel voor bruggen. Tijdens deze cursus leren de makers je meer over de achtergronden en het toepassingsgebied van dit model, zodat je beter in staat bent de constructieve veiligheid van VK45 bruggen te beoordelen.

Sinds 2012 gelden voor alle bruggen dezelfde veiligheidsnormen en Eurocodes terwijl veel stadsbruggen veel minder en zwaar verkeer te verduren krijgen dan bijvoorbeeld de bruggen die berekend zijn op vrachtwagens tot 50 ton en ontheffingsverkeer tot 100 ton. 

Daarom startte de Gemeente Rotterdam in samenwerking met TNO een onderzoekstraject naar de beoordeling van de constructieve veiligheid van bestaande VK45 bruggen. Dit resulteerde in een nieuw verkeersbelastingmodel voor bruggen wat leidt tot een enorme besparing. Het beperkt namelijk de herberekeningsinspanningen en het voorkomt onnodige versteviging en vernieuwing van ca. 10.000 bruggen.

Het resultaat van het onderzoek zal als wijzigingsblad bij NEN8700 en NEN8701 worden uitgebracht (groendruk in voorbereiding).

Nieuw verkeersbelastingmodel voor bruggen levert miljarden besparing op

Na het volgen van deze cursus:

  • Heb je meer inzicht in de achtergronden en het toepassingsgebied van dit nieuwe verkeersbelastingmodel
  • Heb je inzicht in de consequenties van dit onderzoek voor de herbeoordelingsopgave vanuit NEN8700
  • Kun je betere en minder (her)berekeningen maken voor de verkeersbelasting van VK45 bruggen
  • Kun je beter beoordelen welke bruggen wel of niet verstevigd of vernieuwd moeten worden

Bedoeld voor:

Iedereen die werkt met NEN 8700 en NEN 8701 en die betrokken is bij de het beoordelen, verbeteren en/of construeren van (VK45) bruggen.

Deel deze pagina