Constructief ontwerpen

Waarom composieten? Daarom composieten!

Ondanks dat composiet bruggen nog relatief nieuw zijn, hebben ze al een sterke positie veroverd op de Nederlandse markt. Composieten of glasvezelversterkte kunststoffen (GVVK) hebben zich inmiddels bewezen als een toonaangevend constructiemateriaal, vandaar dat deze materialen steeds meer worden toegepast in bouwkundige constructies.
Door de vergroening van mobiliteit wordt het materiaalgebruik bij de productie van bruggen steeds belangrijker, voornamelijk bij fiets- en voetgangersbruggen.

In het whitepaper van C-Brigde wordt verduidelijkt waarom glasvezelversterkte kunststoffen steeds vaker toegepast worden in bruggenbouw. De conclusie komt uit op de volgende pijlers:

  • Lichtgewicht
    Door het lichte gewicht kan de brug geplaatst worden op een weinig draagkrachtige en drassige grond en kunnen bestaande funderingen of landhoofden hergebruikt worden. Ook kan het materiaal gemakkelijk gebruikt worden voor uitbreidingsconstructies aan brugdekken zonder grote ingrijpende aanpassingen aan de onderliggende draagconstructie, denk hierbij aan een uitbreiding van bijvoorbeeld fietspaden aan beide zijden.
  • Laag in onderhoud
    Er kan een soepel onderhoudsprogramma gehanteerd worden en de kosten verbonden aan controle en onderhoud zijn kleiner dan bij traditionele bouwmaterialen. Daarbij is het materiaal duurzaam, aangezien het bestand is tegen vele omgevingsfactoren zoals rotten en corrosie.
  • Esthetisch ontwerp
    Bij het gebruik van vacuüminfusie is een grote vormvrijheid mogelijk. Dit maakt het mogelijk om zeer strakke architecturale bruggen als landelijke bruggen met houten leuning te produceren. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het productieproces sensoren, zoals BRAGG optische vezels, te verwerken in het brugdek om een continue monitoring van de staat van de brug te verkrijgen.
  • Snelle installatie
    Door het lage gewicht heeft de brug als voordeel dat het gemakkelijk in één of verschillende stukken vervoerd kan worden en vereist het geen zware machines tijdens de plaatsing. Ook kan dit brugtype zeer snel geplaatst worden, hierdoor ondervindt het om- en onderliggende verkeer weinig hinder. Daarnaast heeft het materiaal het voordeel dat het geen elektriciteit geleidt, waardoor geen magnetische interferentie optreedt. Er is geen aarding nodig en er is een kleine afstand nodig tussen het brugdek en de hoogspanningsleidingen.

Bovenstaande voordelen zijn ook van toepassing op tijdelijke bruggen of bruggen die gemakkelijk verplaatst kunnen worden naar een andere locatie.

Exercitiesingel in Rotterdam

De Gemeente Rotterdam zocht een zo slank en onderhoudsarme brug over de Exercitiesingel. Het resultaat is een brug van 20 meter lang met een constructiehoogte van slechts 250 mm. Door het productieproces waarbij het brugdek en de draagstructuur in één stuk gemaakt worden, is het mogelijk om de brug in een stuk te vervoeren naar de plaats van bestemming. Ongecompliceerd transport en snelle plaatsing en weinig verstoring van het omliggend verkeerd zijn bijkomende voordelen van dit project. De Gemeente heeft de komende 100 jaar een prachtige brug over de Exerciteitsingel.

Ga dieper in op de materie

Ben jij betrokken in het proces van materiaalkeuze en beoordeling of toetsing van ontwerpen en uitvoering van civiele draagconstructies in kunststofcomposieten? De PAOTM-cursus Kunststofcomposieten in bruggen, sluisdeuren en overige constructies onder leiding van Marko Pavlovic geeft je inzicht in materiaaleigenschappen van kunststofcomposieten in zowel ontwerp- als uitvoeringsfase om sterke, lichte en duurzame constructies te realiseren.

Cursusleiders

  • dr. Marko Pavlovic

    TU Delft Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG)

Waarom PAOTM

  • De nieuwste postacademische kennis en kunde
  • Toegespitst op vraagstukken die spelen in een technische omgeving
  • Interactief en direct toepasbaar in de praktijk
  • Topdocenten vanuit wetenschap, onderzoek en bedrijfsleven

Gerelateerde cursussen