Ondanks dat composiet bruggen nog relatief nieuw zijn, hebben ze al een sterke positie veroverd op de Nederlandse markt. Composieten of glasvezelversterkte kunststoffen (GVVK) hebben zich inmiddels bewezen als een toonaangevend constructiemateriaal, vandaar dat deze materialen steeds meer worden toegepast in bouwkundige constructies.
Door de vergroening van mobiliteit wordt het materiaalgebruik bij de productie van bruggen steeds belangrijker, voornamelijk bij fiets- en voetgangersbruggen.
In het whitepaper van C-Brigde wordt verduidelijkt waarom glasvezelversterkte kunststoffen steeds vaker toegepast worden in bruggenbouw. De conclusie komt uit op de volgende pijlers:
Bovenstaande voordelen zijn ook van toepassing op tijdelijke bruggen of bruggen die gemakkelijk verplaatst kunnen worden naar een andere locatie.
Exercitiesingel in Rotterdam
De Gemeente Rotterdam zocht een zo slank en onderhoudsarme brug over de Exercitiesingel. Het resultaat is een brug van 20 meter lang met een constructiehoogte van slechts 250 mm. Door het productieproces waarbij het brugdek en de draagstructuur in één stuk gemaakt worden, is het mogelijk om de brug in een stuk te vervoeren naar de plaats van bestemming. Ongecompliceerd transport en snelle plaatsing en weinig verstoring van het omliggend verkeerd zijn bijkomende voordelen van dit project. De Gemeente heeft de komende 100 jaar een prachtige brug over de Exerciteitsingel.
Ga dieper in op de materie
Ben jij betrokken in het proces van materiaalkeuze en beoordeling of toetsing van ontwerpen en uitvoering van civiele draagconstructies in kunststofcomposieten? De PAOTM-cursus Kunststofcomposieten in bruggen, sluisdeuren en overige constructies onder leiding van Marko Pavlovic geeft je inzicht in materiaaleigenschappen van kunststofcomposieten in zowel ontwerp- als uitvoeringsfase om sterke, lichte en duurzame constructies te realiseren.