Vermoeiing bij ingestort dak AZ-stadion

Het dak van het AZ-stadion in Alkmaar dat in augustus instortte, was niet berekend op neerwaartse winddruk, de verbindingen waren te zwak ontworpen en de lassen werden te dun uitgevoerd. Die mix werd de kap fataal tijdens zware wind, oordeelt Royal HaskoningDHV. Ondanks het windtunnelonderzoek naar de kritische oorzaak nog loopt, lijkt het er op dat de constructie al ernstig verzwakt was door eerdere stormen en vertoonde vermoeiingsverschijnselen.

Bij de bouw van het stadion is het op alle fronten mis gegaan. In het ontwerp, in de uitvoering en tijdens inspecties in de gebruiksfase. “Het was wachten tot deze constructie zou bezwijken”. In de spanten zaten vreemde verbindingsdetails en de lasverbindingen waren te zwak; fataal voor staalconstructies. Zonder waarschuwing kan het geheel plots bezwijken. Precies zoals in Alkmaar gebeurde. Ook is er vooraf geen windtunnelonderzoek gedaan, maar alleen gekeken naar de uitkomsten van het onderzoek van het Feijenoord-stadion.

Sterke turbulentie
De wind in augustus was minder sterk dan de windbelasting op eerdere momenten. Alleen al uit het feit dat de kap eerder is blootgesteld aan twee keer zo harde wind uit dezelfde richting, trekt Royal HaskoningDHV de conclusie dat vermoeiing een rol moet hebben gespeeld bij het bezwijken. De zuidwestenwind veroorzaakte sterke turbulentie rondom het stadion, waarmee in het ontwerp geen rekening is gehouden. Er is gerekend met windbelasting die niet voldoet aan de normen.
Volgens de constructeur was het ontwerp wel veilig, maar is er tot aan de marges van veiligheid bezuinigd en zijn er te dunne lassen toegepast. Gecombineerd met de slechte conservering ligt volgens hen daar de oorzaak.

Herbouw stadion 2020
Ondanks de inspectie van de bezweken verbindingen nog loopt, heeft de directie van AZ besloten driekwart van de kap opnieuw te bouwen. Dat gaat sneller dan repareren en biedt ruimte voor een veilig nieuw ontwerp en uitbreiding. Na de zomer van 2020 zal het stadion in fases worden aangepakt. Begin 2020 worden de definitieve uitkomsten van het onderzoek naar het bezwijken verwacht.

Vermoeiingsproblemen herkennen én voorkomen
Het degelijk ontwerpen van constructies waarbij zwaar en wisselende belastingen voorkomen is van essentieel belang. Houd jij je bezig met ontwerp, engineering, productie, beproeving, reparatie, onderhoud of inspectie van constructies, bijvoorbeeld in de civiele of maritieme sector, luchtvaart of machinebouw? In de cursus Vermoeiing van constructies op 5, 6, 12, 13, 19 en 20 november leer je vermoeiing herkennen, analyseren én voorkomen. Wil je specifieke kennis over het gedrag van scheuren opdoen en de reststerkte en - levensduur van constructies kunnen bepalen? Volg dan vanaf 31 oktober de cursus Breukmechanica.

Bron: Cobouw

None

Deel deze pagina