Veel onderhoud aan Nederlandse bruggen

ma 17 september 2018

Hoe kon vorige maand de Ponte Morandi in het Italiaanse Genua instorten? Was het een ontwerpfout, achterstallig onderhoud of waren de weersomstandigheden de oorzaak van dit drama? Nederlandse experts hebben er een duidelijk idee over.

Vermoeiing oorzaak van het instorten van de Morandi brug in Genua?
Rob Nijsse, hoogleraar constructieleer aan TU Delft, vindt het ontwerp van Morandi uit de jaren '60 verantwoord, maar het verdient niet de structurele schoonheidsprijs. Het aantal steunpunten voor de overspanning van de brug is weinig te noemen. ‘Daar de brug er al vijftig jaar staat hoeft dat niet slecht te zijn’. Een ontwerpfout ligt daarom niet voor de hand, stelt ook Simon Wijte, hoogleraar betonconstructies aan TU Eindhoven. In Nederland is de Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht volgens hetzelfde principe gebouwd. Witte denkt als oorzaak voor het instorten van de brug in Genua eerder aan de toegenomen belasting door vracht- en personenverkeer waardoor het staal en beton verouderen. Delftse collega Nijsse gaat uit van een combinatie van gebrekkig onderhoud, onvoldoende inspectie en de expansieve groei van het verkeer. ‘In beton en staal groeien scheurtjes door vermoeiing. Die microschade groeit elke keer als er vrachtwagens over de brug denderen'.

Geen veiligheidsrisico, wel achterstallig onderhoud bij Nederlandse bruggen
Er duiken regelmatig alarmerende berichten op over de staat van onderhoud van Nederlandse bruggen. Zo werden in 2016 bij de Merwedebrug bijvoorbeeld haarscheurtjes ontdekt in een constructieonderdeel. Er is volgens beheerder Rijkswaterstaat en deskundigen van technische universiteiten, ingenieursbureaus en onderzoeksinstituten vanuit veiligheidsoogpunt geen reden tot grote zorg. TNO bevestigd dat er een grote bult aan onderhoud aankomt en dat het niet ondenkbaar is dat de kans op incidenten met de tijd toeneemt. Veel Nederlandse bruggen dateren uit de jaren '60 en '70, net als de betonnen tuibrug in Genua. 

De Algemene Rekenkamer stelt dat het ministerie te weinig geld vrijmaakte voor het onderhoud. Minister Cora van Nieuwenhoven (Infrastructuur en Waterstaat) kondigde eerder dit jaar meer investeringen aan. Vanaf 2020 gaat jaarlijks 350 miljoen euro naar opknapbeurten voor bruggen en viaducten, in plaats van de huidige 150 miljoen euro per jaar. Zo staat de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug een grote onderhoudsbeurt te wachten. 

Cursus vermoeiing van constructies
Kijkend naar het drama in Genua blijken de risico’s die vermoeiing met zich meebrengt voor menselijke en materiële schade groot. Het kunnen omgaan met vermoeiing kan daarom met recht beschouwd worden als een stuk integrale ingenieurskennis. Voor ingenieurs die een complete basiskennis willen van vermoeiing is er de postacademische cursus Vermoeiing van constructies. Niet alleen interessant voor brugontwerpers, maar ook voor de maritieme, offshore, brede civiele sector en de industrie. In zes dagen krijg je inzicht in de mogelijke oorzaken van falen en leer je problemen herkennen en voorkomen.

Bron: Volkskrant, 15 augustus 2018
Foto: Verlaten auto's op de deels ingestorte brug in Genua, AFP

None

Deel deze pagina