Op weg naar veilige zelfrijdende auto's

Auto’s worden steeds intelligenter en nieuwe auto’s nemen nu al steeds meer taken van de bestuurder over. Camera's, radartechniek en sensoren werken samen voor het analyseren van en communiceren met de omgeving. Slimme systemen laten de auto daarop anticiperen, zoals rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en antibotsingsradar. De ontwikkeling gaat snel en de verwachting is dat vanaf 2020 auto’s op de snelweg zelfrijdend kunnen zijn.

De gebruiker centraal

Als we het nieuws volgen blijkt wel dat het rijden met intelligente auto’s (nog) niet zonder risico is. Er gebeuren soms - net zoals dat het geval is met niet-intelligente auto’s - onvermijdelijke ongevallen, met testauto’s of nieuwe modellen. Het samengaan van de technologie en het gedrag van de gebruiker is hierbij van essentieel belang; de gebruiker rijdt zelf niet meer actief maar moet deze rol wel binnen enkele seconden van de auto kunnen overnemen. 

Technologische stappen

Op het gebied van veiligheid en publieke acceptatie ligt een verantwoordelijke rol voor technici die systemen voor intelligente auto’s ontwerpen. In de cursus Radarontwerptechniek wordt aan de hand van theorie, video’s, cases en excursies bijgebracht hoe de diverse subsystemen van radar bijdragen aan de totale werking van het vaak gecompliceerde systeem. Deelnemers leren het effect doorzien van ontwerpkeuzes op de prestaties en de opbouw van het radarsysteem. Dit is must know kennis voor alle ingenieurs die betrokken zijn bij de aanschaf, het gebruik en ontwerp van radars. Niet alleen in de automotive branche maar ook in de klassieke militaire en civiele vakgebieden zoals luchtverkeersleiding en in nieuwe domeinen zoals weer- en klimaatonderzoek, wateroppervlakteverontreiniging en beveiliging.

De zesdaagse cursus Radarontwerptechniek begint op 31 oktober in Delft.

None

Deel deze pagina