Nieuw verkeersbelastingmodel bruggen goed ontvangen

ma 19 november 2018

TNO en de gemeente Rotterdam onderzochten begin dit jaar de constructieve veiligheid van stadsbruggen, dat resulteerde in een nieuw verkeersbelastingmodel voor bruggen én een besparing van miljarden. Een uitkomst voor iedereen die betrokken is bij het beoordelen, verbeteren en/of construeren van (VK45) bruggen.

Enorme besparing voor Rotterdam
Dit model helpt gemeentes namelijk te bepalen welke verkeersbelasting voor bepaalde bruggen moet worden aangehouden. Uitgangspunt daarbij is dat zware trucks van meer dan 50 ton niet op die bruggen mogen komen. Dankzij deze nieuwe richtlijnen is voor 90 procent van de Rotterdamse stadsbruggen aangetoond dat ze veilig genoeg zijn en niet aan de nieuwe normen aangepast hoeven te worden. Een enorme besparing dus!

Nieuwe model goed ontvangen
De heer Steenbergen van TNO en de heer Reusink van de Gemeente Rotterdam – makers van het model – hebben samen met PAO Techniek en Management dit model in juli in cursusvorm gepresenteerd aan de markt. En met succes. Gemeenten, provincies, ingenieurs- en adviesbureaus en andere marktpartijen melden zich in grote getalen aan voor deze cursus. Een greep uit de reacties van de cursisten:

“De cursus gaf waardevolle inzichten die ik rechtstreeks in de praktijk kan toepassen.”
Menno Cate (MtC Civiele Techniek)

“Zeer positief, duidelijk verhaal van deze complexe materie.”
Kees Spendel (Gemeente Den Haag)

“Heldere analyse van probleemstelling en hoe dit pragmatisch is aangepakt. Er was voldoende ruimte voor vragen. Kortom prettige en nuttige bijeenkomst.”
François Oosterman (Witteveen+Bos)

“Zeer leerzaam en goed toepasbaar op het werk. Dit lost veel problematiek op.”
Cursist werkzaam bij een provincie

Heldere cursus met concrete toepassing
Op 13 december vindt de cursus nogmaals plaats en leert u in één dag meer over de achtergronden en toepassing van dit model. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Kijk voor meer informatie en aanmelden op de cursuspagina Nieuw verkeersbelastingmodel voor bruggen.

 

Deel deze pagina