Nederland klaar voor autonome shuttles

ma 19 oktober 2020

Nederland is er klaar voor om op lage snelheden zelfstandige shuttles door binnensteden te laten rijden. Dit stelt professor Bart van Arem van TU Delft. Op diverse locaties in ons land rijden al autonome voertuigen die ingezet worden als first en last mile oplossingen.

Shuttles dragen bij aan de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en aan minder vervuiling. De ontwikkelingen gaan in een vlot tempo en het aantal toepassingen neemt steeds verder toe.

Rotterdam en Den Haag
De ParkShuttle in Rotterdam wordt momenteel uitgebreid over een langer traject en gaat zo een verbinding creëren tussen metrostation Kralingse Zoom, bedrijventerrein Rivium en de watertaxi. Ook krijgt deze vernieuwde shuttle met gemengd verkeer te maken. Wereldwijd een bijzondere ontwikkeling. Financier Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en ontwikkelaar 2getthere werken nauw samen in het project.

In Den Haag werken The Future Mobility Network, HTM en Rebel samen in de Shutte BV. Er rijdt een autonome shuttle die de last mile oplossing is voor bezoekers van het HagaZiekenhuis. Deze rijdt voorlopig vier jaar, met aanwezigheid van een steward. In juni start er ook een proef bij het HagaZiekenhuis waar een autonoom voertuig op de parkeerplaats gaat rijden.

Veiligheid
Om de veiligheid van autonome shuttles te waarborgen bevatten de systemen sensoren. Veel scenario’s zijn aangetoond in een safety case en diverse oplossingen zijn bewezen en getest op het Researchlab Autonomous Driving Delft of in de eigen fabriek. Het is echter nog niet denkbaar dat autonome voertuigen zonder toezicht rijden. Er is een supervisor aan boord die kan ingrijpen bij onverwachte situaties. Toch maken we al wel de stap naar supervisie met behulp van radar vanuit een control room, zoals in Rotterdam.

Openbare ruimte
Wanneer shuttles verder gaan rijden en met meer andere vervoersvormen in aanraking komen, zijn er infrastructurele wijzigingen nodig, zoals nieuwe wegdelen of wegverbreding. Door te onderzoeken hoe voetgangers en fietsers op shuttles reageren en door te bepalen waar camera’s en extra verkeerslichten nodig zijn, kan de producent zijn voertuig of de omgeving aanpassen. Soms moeten parkeerlocaties verplaatst worden om het zicht van de sensoren niet te belemmeren. Zo zorgen autonome voertuigen voor een andere inrichting van de openbare ruimte. Hierbij staat niet meer het vervoer, maar de gebruiker en de omgeving centraal.

Kracht van de regio
Samen kunnen partners die werken aan autonoom vervoer nieuwe kennis ontwikkelen. Om snel stappen te maken en veel te leren over autonoom vervoer raden experts aan op regionaal niveau te opereren. Behalve in Rotterdam en Den Haag zijn er bijvoorbeeld ook in Eindhoven-Helmond en Amsterdam regionale samenwerkingen. Op nationaal niveau worden de krachten ook gebundeld, maar in de regio zit je dichter bij elkaar en kun je sneller schakelen.

Autonoom vervoer in jouw stad, regio of bedrijvenpark?
Ben je benieuwd of geautomatiseerd openbaar vervoer ook mogelijk is in jouw omgeving? In de tweedaagse cursus Autonoom rijden in de publieke ruimte van PAOTM en The Future Mobility Network leer je onder leiding van ir. Joop Veenis alles over planning, implementatie en exploitatie van autonoom shuttle transport. Je krijgt tools in handen om tot weloverwogen plannen en beslissingen te komen en kunt geautomatiseerde shuttles en het gebruik ervan evalueren.

Bron: Biind Magazine / ovmagazine.nl

None

Deel deze pagina