“Je veronderstelt dat iedereen de context wel snapt”

do 16 september 2021

Je bent goed in je werk en weet wat je doet. Waarom is het vertellen van een overtuigend verhaal hierover dan zo lastig? Hoe vorm je een heldere verhaallijn, de juiste afstemming op je publiek en zet je jouw lichaamstaal effectief in? Kortom: hoe presenteer je met impact? Onlangs spraken we Jaap Joosse, technisch directeur en geotechnisch adviseur bij BT Geoconsult, over zijn deelname aan deze training.

Kun je iets vertellen over jouw achtergrond?

“Ik heb een achtergrond in de civiele techniek en waterbouwkunde aan de TU Delft. Ik heb jaren als geotechnisch ingenieur gewerkt. Daarna ben ik doorgegroeid naar lead engineer en senior engineer, waar ik ook een managementfunctie bij had. Als mede-eigenaar van BT Geoconsult ben ik de laatste jaren veel bezig geweest met windprojecten, om daarin de civiele scope voor klanten te ontwikkelen, ontwerpen, bouwen en aan te besteden. We zijn een bedrijf met ongeveer 35 mensen, en we proberen vanuit het management ook nadrukkelijk mee te draaien in de projecten. En vanuit dat oogpunt stond het overtuigend kunnen overbrengen van een heldere, inhoudelijke boodschap nog op mijn lijstje om me verder in te bekwamen. Je kan wel iets vinden, maar om dat naar klanten in projecten of naar collega’s in management- en beleidsboodschappen over te brengen en daar vervolgens gezamenlijk een mening te vormen en richting te kiezen is wel wat anders.”

Waarom had je juist voor deze cursus gekozen?

“Deze cursus kwam mij via-via onder ogen. Een van mijn collega’s had eerder bij PAOTM een cursus over leidinggeven aan ingenieurs gevolgd en daarnaast kende ik een van de trainers van The LMS Group. Nadat ik met hem aan de praat kwam bleek het thema van de cursus Presenteren met impact wel duidelijk aan te sluiten bij wat al een poosje in mijn hoofd zat. Ik ben dagelijks bezig om een groep mensen naar de toekomst toe te leiden. En het uitleggen wat die toekomst kan zijn en de keuzes en motivaties daarbij moeten een gedragen visie zijn. Dat kan op grote lijnen, maar ook in details. Ik merkte dat ik dat vanuit een technische, veelal rationele aard benaderde. Maar daarbij vergat ik eigenlijk om aandacht te besteden aan uitleg van beleidslijnen en gemaakte keuzes. En ook hoe ik die boodschap overbracht. Ik kan wel vinden dat ik het heb verteld, maar is het overgekomen? Ik merkte dat ik steeds meer de behoefte kreeg om me daarin te ontwikkelen. Dat mag in mijn functie ook van mij worden verwacht. Alle valkuilen van techneuten liggen natuurlijk op de loer. Dat je veronderstelt dat iedereen de context wel snapt. Maar een verhaal met een kop en een staart is gewoon belangrijk.”

Hoe is de cursus je bevallen?

“Heel goed! De cursus wordt goed gegeven met een inhoudelijk sterke lijn. Alle dimensies van voorbereiding, opbouw van je verhaal en non-verbale technieken kwamen voorbij. De kleine groep droeg daarnaast echt bij aan wat er tijdens de cursus mogelijk was aan oefeningen en persoonlijke aandacht. Er was een heel open sfeer. De impact van het gehele programma was daardoor echt groot.    

De klassikale setting was onmisbaar voor de effectiviteit van de cursus. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dit programma niet live zou geven. Het gaat veel verder dan enkel kennisoverdracht.           

Werner (Holzmann, cursusleider) vond ik daarnaast een inspirerende man. Dat doet gewoon veel met de cursus. Zijn houding, aandacht en reflectie vond ik echt heel fijn. Regelmatig confronterend, maar dat is in zo’n programma juist nodig.”

Heb je het geleerde al kunnen toepassen in je werk?

“Zeker. Ik heb als directielid al verschillende overleggen en presentaties gedaan waarin ik het concreet heb toegepast. Sterker nog, een van deze presentaties kwam kort na de cursus, waarbij ik deze als oefenmateriaal tijdens de cursus heb gebruikt om te kunnen voorbereiden. Daarnaast merk ik dat als ik overleggen moet voorzitten en onderwerpen erdoorheen moet loodsen dat ik de lessen uit de cursus écht kan toepassen, wat betreft de voorbereiding, opbouw en positionering van mijn verhaal.”


Wil jij ook met meer zelfvertrouwen een heldere boodschap overbrengen die jouw publiek echt overtuigt? Schrijf je in voor Presenteren met impact op 14 en 15 oktober of 8 en 9 december 2021.

None

Deel deze pagina