Bouwkunde

Ingenieurs die lef tonen, dragen bij aan betere wereld voor mens en milieu

Willem Koenen, engineer en voorzitter van Jong NLingenieurs, is van mening dat ingenieurs meer lef mogen tonen met de keuze voor projecten. Daarnaast vindt hij dat er meer beleid nodig is vanuit de overheid én dat ingenieurs een leven lang leren zeker moeten aangrijpen. Willem Koenen is werkzaam bij ABT (Ingenieurs in bouwtechniek), zijn verhelderende kijk op het zijn vak maakte ons benieuwd naar zijn verhaal.

Willem studeerde HBO bouwkunde in Arnhem, gevold door de master Building Technology aan de TU Delft. Na zijn master heeft hij een jaar in Duitsland gewerkt bij een klein ingenieursbureau en uiteindelijk is hij begonnen met een traineeship bij de Oosterhoff Group, het moederbedrijf van ABT. Dit heeft geleid tot zijn huidige baan als bouwfysicus bij ABT. Daarnaast mag hij zich trotse bezitter van het Bouwfysica diploma van PAOTM noemen én is hij voorzitter van jong NL ingenieurs, waarmee hij impact wil maken in de branche.

Hoe zie jij de rol van ingenieurs?
Ingenieurs zijn momenteel ook veelal risicomanagers. Volgens Willem zitten we momenteel in een transitie, waarbij ingenieurs óók knopen moeten doorhakken die voor opdrachtgevers niet altijd even leuk zijn, maar wél beter zijn voor mens en milieu. Ingenieurs moeten lef durven tonen en scherper durven zijn met de keuzes van projecten waaraan zij een bijdrage willen leveren. Het zal soms pijnlijk zijn als dit botst met het business model van het ingenieursbedrijf. “Uiteraard zijn er oplossingen, denk aan demontabele gebouwen, maar het blijft een uitdaging om aannemers te overtuigen van de meerwaarde ervan” aldus Willem.

Welke maatschappelijke uitdaging heeft de meeste impact?
De maatschappij staat op allerlei manieren voor uitdagingen, denk aan klimaat, energie en  economie. Volgens Willem heeft de energietransitie momenteel de meeste impact, omdat de bron gewijzigd wordt naar hernieuwbaar, en dat kost tijd, veel tijd. Volgens hem zouden gemeenten hierin een leidende rol moeten nemen. “Wil je de energietransitie efficiënt aanpakken, dan zou de gemeente dit op microniveau moeten aanpakken. De grootste slag die men kan slaan door inwoners te helpen met het isoleren van hun huis bijvoorbeeld door HR++ glas te plaatsen of de spouw te isoleren.” Het maatschappelijke belang moet volgens Willem voldoende zijn voor de overheid om haar verantwoordelijkheid te nemen en zelf naar inwoners toe te gaan. Hiervoor is visie nodig en moeten knopen worden doorgehakt.

Hoe zie jij de technische innovaties?
“Er zijn twee parallellen gaande, het ambacht, wat we meer moeten gaan waarderen. En de kennis zal meer gaan versnellen en geautomatiseerd worden. De rol van de ingenieur en adviseur zal daarmee ook veranderen, waarbij zij de opdrachtgever ook mee moeten nemen in een customer journey. Meenemen in het ontwerp proces en inzicht geven in de keuzes aldus Willem. Een leven lang leren kan hier volgens hem aan bijdragen, door ingenieurs breder op te leiden in andere vakgebieden zoals data gedreven automatisering.

Wat is jouw visie op het onderwijs?
Hij ziet qua onderwijs nog wel verbetering, opleidingen kunnen bijvoorbeeld meer de diepte in gaan op bepaalde thema’s, zodat studenten de versnelling meekrijgen. “Wanneer studenten van een onderwerp de onderliggende systemen meekrijgen, kunnen zij dat ook toepassen op andere materialen. Zie het als een katapult. Door diep in te zoomen op een stukje materie, kun je gemakkelijker verder vooruitschieten en daarnaast dwarsverbanden zien.” Wanneer de samenhang in het onderwijs beter naar voren komt, in combinatie met docenten met gedegen didactische vaardigheden, dan zijn we volgens Willem een heel eind in de goede richting.

Leven lang leren
Ook in de ingenieurs branche is het personeelstekort voelbaar. Een leven lang leren zou dit te kort minder groot kunnen maken. “Werkgevers moeten in hun lange termijn visie ook keuzes maken, en dit tijdig communiceren naar hun medewerkers. Zo kunnen er bepaalde cursussen vooraf wel/niet worden aangedragen wat passend is bij de visie. Er zou ook een voorstel voor kunnen worden gedaan, vooruitlopend op de toekomst. Dat is leiderschap, het uitspreken van de plannen, en daar kan het personeel beter bij betrokken worden’’ aldus Willem. Ook voor medewerkers is het belangrijk om dicht bij zichzelf te blijven, en te bekijken waarin ze zichzelf graag willen ontwikkelen. Hier mogen zij een leidende rol in nemen.

Hoe pas jij een ‘leven lang leren’ toe?
Willem heeft zijn Bouwfysica opleiding bij PAOTM afgerond, volgens hem een mooie mogelijkheid om een versnelling in zijn carrière te maken. Daarnaast is hij actief bestuurslid van Jong NL ingenieurs, vanwaar hij goed zicht heeft op de branche. En het brengt hem op fantastische plekken door middel van diverse collegetours. “Ik verdiep mij voornamelijk in de breedte binnen de branche, denk aan een bezoek aan de bouwfysica dagen (Branchevereniging van bouwfysische adviseurs), dat is voor mij veel interessanter dan buiten de branche.’’

Ook benieuwd hoe jij een ‘leven lang leren’ kunt invullen? En welke cursussen en/of opleidingen jou verder kunnen brengen in je loopbaan? Neem eens een kijkje in ons cursusaanbod.

Download de studiegids

Wil je graag een compleet overzicht van al onze cursussen en opleidingen? Download dan de digitale studiegids!

Gerelateerde cursus