Wie bij PAOTM een cursus verzorgt, doet meer dan kennis overdragen. Je staat midden in een dynamische leeromgeving waar theorie en praktijk elkaar versterken, waar vragen uit de dagelijkse werkomgeving het vertrekpunt vormen en waar je zelf, net als je cursisten, veel leert. Het docentschap bij PAOTM is een bron van inspiratie, plezier én maatschappelijke betekenis.
De PAOTM-docenten staan aan de basis van de inhoud, kwaliteit en actualiteit van onze cursussen. Dat wordt bevestigd door onze cursisten: de unieke expertise van de docenten is voor veel deelnemers één van de belangrijkste redenen om voor een cursus van PAOTM te kiezen. Onze docenten, stuk voor stuk experts in hun vakgebied, vertellen graag over hun motivatie om les te geven. Wat halen zij uit het docentschap en waarom is deze rol zo belangrijk? Een greep uit de ervaringen die onze docenten de afgelopen tijd met ons deelden.
Kennis delen als drijfveer
Kennis delen is voor veel van onze docenten een persoonlijke missie. Arno Willems (Iv_Infra BV): “Ik word heel erg geïnspireerd als ik mensen dingen zie leren en geef daarom al bijna 25 jaar cursussen en gastcolleges.” Zijn collega-docent Arjen van Maaren van Rijkswaterstaat benadrukt daarbij ook de maatschappelijke meerwaarde: “De rijksoverheid heeft als doelstelling kennisverspreiding in Nederland. Het gaat erom dat we mogelijk maken dat dingen gebeuren.” Onze docenten dragen zo ieder op hun eigen wijze bij aan gemeenschappelijke én persoonlijke doelen.
Een gezamenlijke ontdekkingstocht
Een PAOTM-cursus is altijd tweerichtingsverkeer. Docenten en cursisten leren samen en verrijken elkaar. Dr. Koo Rijpkema (TU/e) beschrijft dat treffend: “De vragen die leven in het bedrijfsleven worden weer geïntegreerd in het onderwijs. En zo doen we samen aan kennisontwikkeling.” Voor hem draait lesgeven niet alleen om kennis, maar om passie: “Het delen van kennis en nog belangrijker, het delen van je fascinatie over het vakgebied. Dat is niet te vervangen door wat dan ook.”
Prof.dr.ir. Bas Jonkman (TU Delft) ervaart dat ook: “Wat ik leuk vind is dat je lesgeeft aan mensen die al in de praktijk werken, dus die met heel realistische voorbeelden komen. Voor mij als docent betekent het dat je blijft leren en steeds je verhaal aanpast aan nieuwe voorbeelden en inzichten.” Zo wordt onderwijs een gezamenlijke ontdekkingstocht, waarbij de praktijkervaring van deelnemers direct bijdraagt aan de inhoud van de cursus.
Plezier en energie
Wat veel docenten gemeen hebben, is dat ze zelf na afloop van de cursus vol energie weer naar huis gaan. Rens van Twisk (Van Twisk Projectmanagement): “Ik krijg energie wanneer cursisten elkaar verder kunnen helpen door ervaring uit het werkveld te delen. Bijkomend voordeel is dat ik er zelf ook altijd dingen van opsteek, win-win!” Ook de vertaalslag van theorie en praktijk is daarbij belangrijk. Ir. Greg Smith (Van Oord): “Ik geniet ervan om een schakel te zijn tussen de academische ontwikkeling van kennis en de praktische toepassing daarvan.” Het laat zien hoe waardevol het is om als docent een brugfunctie te vervullen.
Maatschappelijke betekenis
Het docentschap bij PAOTM gaat verder dan persoonlijke voldoening. Veel docenten voelen dat ze bijdragen aan oplossingen voor grote uitdagingen. Zo stelt dr.ir. Alfred Roubos (Port of Rotterdam): “Als we onze duurzaamheidsambities waar willen maken is het van cruciaal belang dat we bereid zijn onze kennis en ervaringen te delen. Als dit ons lukt zal een cumulatie van kennis ontstaan, waardoor we sneller tot betere resultaten komen.” Ook Olaf van der Kolk (AquaMinerals) ziet het grotere plaatje: “We kunnen zoveel efficiënter en duurzamer werken. Ik hoop nog veel mensen te besmetten met het circulariteitsvirus.” Het is precies dit soort drijfveren die het docentschap bij PAOTM een extra dimensie geven.
Kortom: PAOTM-docenten vervullen een belangrijk rol waarmee zij anderen én zichzelf laten groeien. Het betekent bijdragen aan innovatie, het inspireren van anderen, en tegelijk zelf blijven door ontwikkelen. Het geeft plezier en energie. En als docent help je mee om Nederland duurzamer, slimmer en toekomstbestendiger te maken. Een mooie rol om te vervullen!
Word ook PAOTM-docent!
Ben jij geïnspireerd geraakt en benieuwd naar het docentschap? Wil jij, net als onze huidige docenten, je kennis meer betekenis geven en daarmee anderen én jezelf verder brengen? PAOTM verwelkomt graag nieuwe docenten en denkt met je mee over hoe jouw kennis kan aansluiten bij ons cursusaanbod. Of je nu voor meerdere dagen cursusleider wilt zijn of enkele uren wil optreden als docent, we maken graag kennis! Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Je kunt zelf ook direct contact opnemen met programmamanager Mariëlle Elenbaas via 06 37 28 72 38 of m.elenbaas@paotm.nl.
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over het docentschap!