Cursus

Gesprekstechnieken voor technisch specialisten

Effectieve communicatie voor Discipline Engineers

Veel technisch specialisten zijn uitermate betrokken bij de techniek: het bedenken en uitvoeren van technisch hoogwaardige oplossingen voor vragen en knelpunten. Maar dit is al lang geen geïsoleerd werk meer: samenwerking en communicatie met leidinggevenden en project engineers is essentieel voor positieve resultaten.

Juist deze communicatie verloopt niet altijd even gemakkelijk. Met name bij hectiek, onduidelijke of onvolledige informatie of onmogelijke opdrachten wordt het werken voor een technisch specialist erg lastig. Dit gaan we in deze cursus bespreken en er zo mee oefenen dat de technisch specialist niet alleen sterker wordt in zijn gesprekken met project engineers/ leidinggevende, maar ook gemakkelijker én met meer plezier zijn doelen kan bereiken. 

Afstemming van de cursus op de individuele deelnemer

Deelnemers ontvangen voorafgaand aan de cursus een intakeformulier. Dit intakeformulier wordt door hen ingevuld en ingestuurd. Zo kan de docent de cursus laten aansluiten bij vragen en leerdoelen van de deelnemers.
De groepsgrootte is maximaal 12 cursisten, zodat er voldoende ruimte is voor feedback op persoonlijke vragen en leerdoelen.

Bedoeld voor

Technische professionals en informatici (TU of HBO, ongeacht studierichting) die in industriële bedrijven, ingenieursbureaus, (semi-) overheid of kennisinstellingen als technisch specialist of discipline engineer antwoord geven op technische vragen of problemen van project engineers, leidinggevenden of klanten.

 

Deel deze pagina

  • Programma
    • Vraagtechnieken: noodzakelijk voor het leren kennen van de situatie, wensen en verwachtingen bij de collega
    • Luisteren naar relevante opmerkingen van de collega voor het vervolg
    • Argumentatietechnieken: op welke wijze presenteer je aansluitend relevante argumenten
    • Invloed uitoefenen in gesprekken zodat jouw doel bereikt kan worden
    • Omgaan met weerstand:  verschil van mening of inzicht vergroot de kans op conflicten
    • Communicatiepatronen: 
      • Mensen (re)ageren volgens vaste patronen: wat betekent dit voor de zakelijke communicatie en de effectiviteit daarvan?
    • Overtuiging in communicatie: 
      • Wanneer wordt het overtuigend?
      • Herkennen van de eigen non-verbale én verbale communicatie: hoe komt de deelnemer over bij collegae? 
  • Reviews
    Deze cursus wordt beoordeeld met een 8,3
    “Prettige docent, uitgebreid genoeg en de dag was door praktische voorbeelden en oefeningen zo om! Top!”
    Frederik de Wit (De Haagse Hogeschool)
    “Leerzame en praktische cursus.”
    Herman Wiss (Gemeente Stichtse Vecht)
    “Een goede cursus om stil te staan bij hoe je communiceert en overkomt. Goede handvatten gekregen om te verbeteren.”
    cursist van IHC Holland
    “Zeer positief. Niet te veel, niet te weinig informatie. Concrete praktijkcases als zeer positief ervaren.”
    cursist van KOAC NPC